Daisypath Anniversary tickers
Wan Hazel Home Wan Hazel Profile Wan Hazel Banner Wan Hazel LINK

Wednesday, February 15, 2012

i start to question myself

I start to question myself..........
What have i done and am i striving towards being a solehah wife?
InsyaAllah..


Assalamualaikum wbt

SubhanAllah, alhamdulillah, wa Allahuakhbar!

Isteri cerdik dan solehah, penyejuk mata, penawar hati, penajam fikiran...... terngiang-ngiang dalam fikiran bila menyebut tentang "isteri cerdik dan solehah".


Kecerdikan seorang isteri bukan diukur dari segulung ijazah yang diraih dari kolej atau universiti. Tetapi kecerdikannya terserlah pada sifat mengenali dan memahami keperluan suami semasa suka dan duka. Dia pandai mengambil hati suami dengan perilaku yang manja dan lemah-lembut. Gurauannya bersahaja dan menenagkan jiwa. Ada pepatah mengatakan, di belakang seorang suami yang berjaya, ada seorang wanita bernama isteri yang sentiasa mendorong dan meniup semangat juangnya.



Hasil dari ketenangan di rumah, suami akan melihat dunia sebagai amanah yang digalas atas nama Allah Azzawajalla; dan bukan sebagai habuan kepada nafsu yang bermaharajalela. Dunia baginya merupakan tempat untuk membalas kebaikan keluarganya...
SubhanAllah!!
Sabda Rasulallah SAW, "Tidakkah ingin kalian aku khabarkan tentang perkara terbaik dan paling berharga yang boleh dimiliki oleh seseorang?iaitunya; isteri yang solehah, yang cirinya adalah menggembirakan apabila memandang kepadanya. Jika disuruh, dia mentaatinya, dan bila kamu tiada, dia memelihara (rahsia dan hartamu) dengan sebaik-baiknya.
Marilah kita sama-sama "menjadi" daripada kita "mencari"!!
..........dan semoga kita semua dapat menjadi "qurratu'ayun" (penyejuk mata) kepada suami kita, insyaAllah..amin!
Terdapat beberapa hadis yang memberikan penekanan betapa tingginya darjat suami dan kepentingan isteri mentaatinya. Mari kita hayati bersama-sama insyaAllah.

Rasulallah SAW bersabda;

1) Laknat Allah ke atas wanita yang marah pada suaminya. (Hadith riwayat Dailami)

2) Seorang wanita yang meninggal dunia, sedang suaminya redha ke atasnya, akan masuk syurga. (Hadis riwayat Ibnu Majah)

3) Seorang wanita yang meminta untuk diceraikan oleh suaminya, bau-bauan syurga diharamkan untuknya. (Hadis riwayat Tirmizi)

4) Wanita yang terbaik ialah yang dapat menggembirakan suaminya apabila dilihat suaminya; mentaatinya bila disuruh, dan tidak menentangi suaminya mengenai dirinya dan harta dengan apa yang disukainya. (Hadis riwayat Baihaqi)

5) Jikalau aku akan memerintah seseorang untuk sujud lepada orang lain, aku akan memerintahkan isteri sujud pada suaminya. (Hadis riwayat Ahmad)

6) Terdapat 3 jenis orang yang solatnya tidak diterima. Di antaranya ialah, "Seorang wanita yang suaminya marah terhadapnya" (Hadis riwayat Baihaqi)
(Sumber: SYURGA IDAMAN, Majlisul-Ulamak)


SubhanAllah.,"Wanita mudah masuk syurga..mudah juga masuk neraka."
Impianku mencapai maratus solehah...Moga tercapai Ya Allah..akan ku berusaha menggapainya. Amin =)



qasehmansya

Credit to ~ sabar tenang tabah blogspot

No comments:

Post a Comment