Wan Hazel Home Wan Hazel Profile Wan Hazel Banner Wan Hazel LINK

Wednesday, November 30, 2011

Full Movie Al hijab

Sebab petang yang agak boring... ipun melayan la Movie al hijab ni...
Tak la takut pun... tapi nak isi masa boring tu oke la sangat
Jom La layan kalau korang tak da nak wat benda.... :)


Sinopsis Filem Al-Hijab


Rafael merupakan seorang pelakon yang tidak mempercayai kewujudan hantu. Suatu hari dia ditawarkan watak utama untuk membintangi sebuah filem seram. Dia yang terkejut dengan tawaran tersebut sangat teruja dan berusaha untuk menjiwai peranannya sebaik mungkin. Malangnya Rafael tidak berjaya memperolehi perasaan takut yang dapat memuaskan hatinya. Puas dia berkunjung ke tempat-tempat yangdikatakan berhantu tetapi tidak pernah melihat kelibat makhluk itu. Teman wanita Rafael, Qiss yang pelik dengan Rafael itu mengadu perkara tersebut kepada ibunya. Ibu Qiss kemudiannya memberitahu Rafael mengenai apa itu hijab. Rafael berpeluang untuk melihat makhlus halus jika hijabnya dibuka.

Namun, hanya orang tertentu saja mampu membuka hijab tersebut. Rafael yang semakin buntu mencari seseorang yang boleh membuka hijabnya akhirnya menerima mesej aneh yang mengarahkan dia untuk pergi ke suatu tempat. Hanya di tempat tersebut hijabnya akan dapat dibuka. Sejurus sampai di tempat yang dikatakan, Rafael disambut oleh seorang makcik tua bersama anak perempuannya. Rafael hairan bagaimana makcik tua itu mengetahui hajatnya untuk membuka hijabnya. Rafael dibawa ke suatu tempat di ceruk hutan. Di situ makcik tua tersebut mula membuka hijab Rafael. Dari pandangan yang kabur, perlahan demi perlahan akhirnya Rafael dapat melihat sesuatu yang menggerunkan.
Dia berasa cukup gembira berbaur takut. Rafael meminta masa sehari untuk dia menggunakan ‘kelebihan’ yang ada pada dirinya itu untuk tujuan menjiwai watak lakonannya. Pulang kembali ke rumahnya, Rafael tidak menyedari ada ‘sesuatu’ turut menumpangnya pulang. Mula berasa tidak selesa, Rafael cuba untuk tidur namun gagal. Ada saja benda yang seperti mengganggunya. Setelah hampir 24 jam hijabnya dibuka, Rafael kembali ke rumah makcik tua tersebut untuk menutup kembali hijabnya. Berjayakah hijab Rafael ditutup semula atau dia terpaksa meneruskan hidupnya dengan ‘anugerah’ itu?


P/s: Waiting for 'Ombak rindu'... :)


BigLuvnhug
Qasehmansya

Saturday, November 26, 2011

Every Husband Should Read This..

Wanita tidak semestinya memerlukan lelaki, tetapi wanita dan lelaki saling memerlukan, cinta itu anugerah..

Tetapi, jika kita bersabar dan menerima ketentuan Tuhan, seorang lelaki yang baik akan didatangkan kepada kita juga. Lelaki yang baik itu tidak turun dari langit.

Lelaki yang baik itu juga tidak semestinya datang dengan kepala berketayap, janggut selambak atau harta membuak-buak.


Tetapi lelaki yang baik, jika Tuhan mahukan dia menemani kita sepanjang hayat, membimbing kelakuan kita, menjaga kemurnian kalbu bersama-sama, mendidik, membuka jalan agar kita dapat memperdalam selok belok agama yang barangkali selama ini hanya menjadi pakaian dan lencana, dan memberikan kita zuriat yang halal lagi dirahmatiNya.


Dan kerana Tuhan yang Maha Kuasa dan Maha Pencipta, kita wanita, kita ini diciptakan daripada lengkungan rusuk kiri lelaki, tidak terlalu gagah sehingga mengenepi kudrat lelaki, tidak juga terlalu lemah sehingga jatuh menyembah kaki.
Tetapi kerana ciptaan Tuhan itu indah, kita terbit daripada rusuk lelaki, bukan dekat kepala untuk dijunjungi, bukan dekat bahu untuk membebani, bukan dekat lengan untuk dijulangi, bukan dekat jari untuk disakiti, bukan dekat pinggul untuk dihenyaki, bukan dekat lutut untuk ditindihi, bukan dekat kaki untuk ditunggangi, tetapi dekat pelusuk hati untuk dimulia, disayangi dan dicintai.

Tetapi kita bahagia dalam dakapannya, semoga kita semua diketemukan dengan jodoh yang baik. InsyaAllah…

Ayam Tandori ku..versi Master Chef

Siap dapat buku resepi...
Huhuhu..memang layan la bila nak memasak...


Sejak menjak ada rancangan Master chef nie... Aduhhh semangat memasak pun terover u.. kelas ko maria!! hahahaha... siap beli Oven Grill bagai... terbang fulus oooo

Oven serba guna...nak grill boleh..nak steam boleh..nak wat bubur boleh..nak memanas boleh.. picit jer...
Yang pasti INVERTER from Panasonic... :)
27 liter.. Agak besar jugak la.... takut semangat minggu pertama jer...
so semalam dan sebelum2nyer dah try buat macam2... semalam telah ku try Ayam Tandori..

Bahan2 semestinya

1)Ayam hansome dan macho- Setengah ekor cukur la... kitaorang 3 beranak jer....
2)Bawang putih-4ulas(bawang merah xpayah..sebab dia jahat)hehehe.. guna 6 biji bawang merah
3)Labu bawang besar-1 sahaja..
4)Cili guling atau cili giling-1 sudu comel
5)Halia 1 inchi sahaja tau......(blender sekali gan bawang merah n putih)
6)Kunyit hidup pun nak juga menyebok..1 inchi juga ok...jangan panjang2,tak ssuai....pendek dan comel suda..ok..
7)Yogurt... perisa asli.. (gua beli yang rm1.60 tu jer..)
8)Serbuk kari jenama apew2 lah korang se,cuma 1 sudu meja jew tau
9)Garam sikit jer
10)Serbuk perasa sikit....
11)Serbuk Tandori-10sudu tbsp(bukan table snooker yew,table spoon ok)
12)Limau nipis...sepatutnyer Lemon...tapi tak da stok dalam peti..bedal jer la...

Remarks:pewarna merah untuk mencantikkan warna ayam mentega/marjerin untuk membakar ..itu jew...kalo nak warna biru kew,kuning kew...sukew hati korang ler....janji korang happy...hahahaha...




Taraaaa.... tu tak cukup merah la ayam tandori ku....



But bila dah grill... warna dia not bad la... cun jugak..:P
Rasa jangan cakap la..... memang syok... hehehehe



 
Lain resepi yang dah try dalam Oven baru ku... Makaroni bakar.... Slurrpppp...




Telur+serbuk kari+daging cincang

Gambar yang dah siap tak sempat Snap.. sebab dah masuk perut.. :P



PUDING ROTI

Puding roti ku semasa dibakar... layan..memang sodap...
Opsss..cer cuber tgk bawah tupperwear tu.. ada resepi lagi..:)


 
Nak sedap kena tabur kismis.... cicah gan  kuah kastard...



PUDING KARAMEL
Nyummmy..walaupun tak cukup perang..:P




P/s: So memang sangat puas hati la... Bila masak n menjadi.. I like... nie semua penangan Master Chef la... koya kat dapur konon2 jadi chef.. :)


wif love~Chef Sya.. :P

Thursday, November 24, 2011

watsons ada sale hebat....

Watson oh watson....

sale yg agak mengila jugak la...
Memang tengah mencari syampu.... dapat lak free gift... dengan harga rm 11.90.. oke la tu
Pencuci muka Loreal... Murah.. 2 nie hanya rm 32++...murah...apa lagi rembat.....
and.. for my qaseh...Vitamin apeton yang ada sale jugak... rm 12.80... harga sebenar rm16.90.. save dah kan kat situ.....



Jimat kan....kita mesti pilih....

Nie la Vitamin qaseh...tu yang badan jadi semangat tu...
qaseh pun ada shampoo...:P



And last sekali g beli buku Qaseh..Buku Jawi.... siap suh mama tangkapkan gamba lagi... eeeee...suker tau posing2 macam nie......:)
Memang selalu beli buku untuk Qaseh... tapi semua nyer hancur....
Rajin sangat membaca tu la pasal...
But bila start school holiday mama dah boleh jad teacher kat qaseh...so buku nie tak akan hancur dah...
Good Gurl la my Qaseh...




P/s: cepat belajar yer anakku..Moga jadi anak yang bijak n cerdik...

Big luv n Hug

Qasehmansya





Wednesday, November 23, 2011

Qaseh Bila mula melukis


Bila qaseh dah pandai melukis dan mewarna..
Dinding2 abis semua diconteng..nie ikut tangan papanyer yang berseni la tu...:P
laya gambo2 lukisan qaseh..
-orang lidi...lucu2....


nie aktiviti mewarna


:)


Nie hasil lukisan di dinding...
muka orang besar..perut buncit..kaki kurus...hahaha


warna2 dinding 
ayoooo... abis la umah sewa ...



Lukis kepala... tangan...mata...
Not bad la bagi budak yang umur 3tahun....



Wah.... siap ada rambut pacak-pacak lagi....:P

5 Idea Mengajar tentang warna



1. Buat agar-agar berwarna. (rajin ker mama?)
2. Ajak anak bungkus kertas hadiah yang berwarna.( grrrrrrrr....)
3. Guna cawan minum berwarna.(yang nie ada...tu mama rajin beli tupperwear)
4. Biarkan dia bermain dengan kertas warna. (yesss... i do)
5. Berikan air yang berwarna untuk si manja minum.( buat jugak...)

6. Ajak dia bersama-sama membuat muffin yang berwarna. ( belum sempat main dah masuk mulut)
7. Bila mengajar tentang merah, beri dia makan stawberi. ( dah try...berkesan..)
8. Warna coklat, makan coklat. ( coklat dilarag sama skali..so tukar dgn appeton punyer vitamin)
9. Warna biru,kaitkan dengan lautan.
10. Hijau, makan epal dan timun dan juga tentang alam semula jadi dan tumbuh-tumbuhan.
11. Warna oren, ingat buah oren dan lobak.
12. Buat origami menggunakan kertas warna putih.( dah macam ajar seni visual lak..)
13. Masak nasi bersama anak dan katakan ia berwarna putih. ( sapa putih..mama atau papa? qaseh jawab mama....)
14. Kuning dengan warna lemon juga makan nanas.
15. Hitam dan putih, ceritakan tentang haiwan zebra. ( taik cicak oke jugak)


TIP MUDAH


1. Apabila anak anda sudah mengenal warna, suruh dia mengambil beberapa helai baju yang berwarna yang telah dipelajari pada minggu sebelum ini.
2. Setiap minggu, suruh si manja tunjukkan warna yang dipelajarinya dalam majalah.
3. Apabila berada di luar rumah, suruh anak anda cari warna hijau. Biarkan dia mengutip dedaun di padang permainan.
4. Kanak-kanak banyak belajar tentang warna daripada ibu bapanya dan gurunya di tadika.
5. Rumah adalah tempat yang sangat baik untuk anak anda mengenal warna dengan mudah


P/s: Qaseh nie kadang-kadang color pink dia panggil 'bandung'..adoi....


Big luv n Hug
Qaseh mansya

Mama..Mama... nak adik..... :P

 Semalam....

Qaseh(duduk atas perut mama)
Mama: qaseh..jangan wat mama mcm nie...sakit baby....
Qaseh: mana ada baby...
Mama: ada la dalam perut mama..
Qaseh: tak... perut mama tak besar pun....
Mama: hehehe... :P

Kisah Dulu...

Qaseh: mama beranak Qaseh mcmane?
Mama: mama teran....
Qaseh: sambil terkangkang buat eksen mcm meneran..huhuhu(pegaruh tv la ni)

so sekarang Qaseh always tanya..mama nak adik... mama nak adik... ayoyo..ingat senang ker Qaseh...huhuhu

Mulut Qaseh yang makin cerdik... :)

Jangan nanti ada adik...qaseh bertinju gan adik sudah....




Mama, Adik Keluar Dari Mana?

Pastinya sukar untuk anda menjawab soalan begitu.
Kisah Telur
Selepas perempuan baligh, sekali sebulan satu telur tunggal akan keluar dari ovari dan masuk ke dalam salah satu tiub falopio yang sempit. Apabila telur bertemu dengan sperma, mereka akan bergerak ke rahim iaitu tempat bayi membesar. Tetapi jika telur tidak bertemu sperma, ia akan bergerak ke uterus sebelum jatuh dan bercampur dengan darah di dalam uterus. Kemudian campuran itu akan mengalir keluar melalui vagina sebagai darah haid.
Kisah Sperma
Sperma dihasilkan oleh lelaki di dalam testikel (buah zakar). Sperma akan mengembara melalui epidemis dan bertahan selama beberapa minggu. Apabila mereka meninggalkan epidemis, bermakna mereka sudah bersedia untuk berlumba mencari telur. Berjuta-juta sperma akan berenang keluar dari hujung penis (zakar) untuk mencari telur.
TELUR + SPERMA = BAYI
Hanya satu sperma dan satu telur diperlukan untuk menghasilkan bayi. Kemudian sperma akan berenang melalui uterus dan menuju ke dua tiub falipio untuk mencari telur. Biasanya proses ini akan mengambil masa beberapa jam dan hanya beberapa ratus ribu sahaja yang berjaya menghampiri telur. Tetapi sebaik sahaja satu sperma sudah melekat kepada telur, ia akan ‘tertutup’ dan sperma lain tidak boleh lagi ‘masuk’. Kini telur dan sperma menjadi satu sel. Inilah permulaan sel seorang bayi dan dikenali sebagai zigot.

Apabila sel-sel tadi sampai ke dalam uterus ia menanam dirinya pada dinding uterus. Perempuan dikatakan hamil apabila zigot membesar di dinding uterus. Kini ia dikenali sebagai embrio. Saiznya lebih kurang seperti biji tomato.
Selepas tiga bulan, embrio akan berubah dan dikenali sebagai fetus (janin). Manakala bahagian-bahagian badan seperti jantina, kuku kaki dan tangan akan terbentuk.



Enam bulan kemudian, janin akan membesar seperti saiz buah kelapa. Bulu mata, kening dan rambutnya sudah mula tumbuh. Dia sudah belajar cara bagaimana hendak bernafas walau pun dia belum boleh bernafas sendiri.





Setelah sembilan bulan, kepala janin akan menghala ke bawah. Janin sudah cukup sifat dengan mempunyai otak. Jantung, paru-paru, perut dan anggota badan lain. Kini janin (bayi) sudah bersedia untuk dilahirkan.






Bayi dilahirkan melalui vagina ibu. Bayi akan dibersihkan sebelum diserahkan kepada ibu untuk disusukan. Bayi perlu disusukan secara eksklusif dengan susu ibu selama 6 bulan sebelum diberi makanan lain. so..Qaseh kena la jaga baby nie nanti... oke tak.... sure Qaseh angguk2 kepala....


P/s: Gulppp..nak terang kat Qaseh macam nie...adoi.... mulut sangat la cerdik..kang lagi mcm2 soklan keluar...

Big luv n Hug
Qasehmansya

Tuesday, November 22, 2011

Angry BIRD mengamuk...

Huh....Under age dilarang menonton... :P
Sejak sukan sea nie memang la rajin layan bola..... :) suker2...
tapi aksi kat video dibawah nie kuarang sesuai untuk budak2 bawah umur....
Lol...aksi cam nie pun ada.... boleh saman malu ni....


Monday, November 21, 2011

My Buah Hati Video...

My qaseh dah pandai nyanyi... sweetnyer ada anak dara sorang nie...hehehehe...
Mulut Qaseh bukan main cerdik.... suruh eja pun tersasul2..:P
Oh My Qaseh....




video
Jom layan Video qaseh ni....
Nie lagu2 peberet qaseh bila dalam kereta...bingit telinga mama n papa tau...:)


video
 Alalala...qaseh kalau depan video... senget2 kepala....:)


Nie plak video qaseh men'eja'cuber dengar dia eja 'mama'...hahahahaha banyaknyer huruf M
apa la anak mama nie....

video
:)

video


Big Luv n Hug
Qasehmasya

Rantau Panjang~ Grrrrrrr

Dah bersawang-sawang blog nie..huhuhu.. Banyak keje so tak da masa nak update new entry.... :( so skang dah start cuti sebulan...Horeyyy..boleh berfoya-foya wif En hubby n My qaseh.. Best2...

1st cuti we all g jengjalan kat Rantau panjang.. Wif My famili.... Dorang datang dari perak..sangat la syok sebab kalau my famili tak dtg...jangan harap la nak kesana.. Hehehehe....

Narita...teddy bear... pinggan mangkuk... Bebas cukai maaa... tu sebab murah sikit....
Best la jugak dapat cuci2 mata...



Now at restoren nasi ulam Cikgu... Gulp...sedappppp....




Abah ku yang kekenyangan.. :)


Abah dari belakang macam orang muda gitu... hehehehe.. we love u abah...


Big love n Hug
Qaseh mansya