Wan Hazel Home Wan Hazel Profile Wan Hazel Banner Wan Hazel LINK

Saturday, November 26, 2011

Ayam Tandori ku..versi Master Chef

Siap dapat buku resepi...
Huhuhu..memang layan la bila nak memasak...


Sejak menjak ada rancangan Master chef nie... Aduhhh semangat memasak pun terover u.. kelas ko maria!! hahahaha... siap beli Oven Grill bagai... terbang fulus oooo

Oven serba guna...nak grill boleh..nak steam boleh..nak wat bubur boleh..nak memanas boleh.. picit jer...
Yang pasti INVERTER from Panasonic... :)
27 liter.. Agak besar jugak la.... takut semangat minggu pertama jer...
so semalam dan sebelum2nyer dah try buat macam2... semalam telah ku try Ayam Tandori..

Bahan2 semestinya

1)Ayam hansome dan macho- Setengah ekor cukur la... kitaorang 3 beranak jer....
2)Bawang putih-4ulas(bawang merah xpayah..sebab dia jahat)hehehe.. guna 6 biji bawang merah
3)Labu bawang besar-1 sahaja..
4)Cili guling atau cili giling-1 sudu comel
5)Halia 1 inchi sahaja tau......(blender sekali gan bawang merah n putih)
6)Kunyit hidup pun nak juga menyebok..1 inchi juga ok...jangan panjang2,tak ssuai....pendek dan comel suda..ok..
7)Yogurt... perisa asli.. (gua beli yang rm1.60 tu jer..)
8)Serbuk kari jenama apew2 lah korang se,cuma 1 sudu meja jew tau
9)Garam sikit jer
10)Serbuk perasa sikit....
11)Serbuk Tandori-10sudu tbsp(bukan table snooker yew,table spoon ok)
12)Limau nipis...sepatutnyer Lemon...tapi tak da stok dalam peti..bedal jer la...

Remarks:pewarna merah untuk mencantikkan warna ayam mentega/marjerin untuk membakar ..itu jew...kalo nak warna biru kew,kuning kew...sukew hati korang ler....janji korang happy...hahahaha...




Taraaaa.... tu tak cukup merah la ayam tandori ku....



But bila dah grill... warna dia not bad la... cun jugak..:P
Rasa jangan cakap la..... memang syok... hehehehe



 
Lain resepi yang dah try dalam Oven baru ku... Makaroni bakar.... Slurrpppp...




Telur+serbuk kari+daging cincang

Gambar yang dah siap tak sempat Snap.. sebab dah masuk perut.. :P



PUDING ROTI

Puding roti ku semasa dibakar... layan..memang sodap...
Opsss..cer cuber tgk bawah tupperwear tu.. ada resepi lagi..:)


 
Nak sedap kena tabur kismis.... cicah gan  kuah kastard...



PUDING KARAMEL
Nyummmy..walaupun tak cukup perang..:P




P/s: So memang sangat puas hati la... Bila masak n menjadi.. I like... nie semua penangan Master Chef la... koya kat dapur konon2 jadi chef.. :)


wif love~Chef Sya.. :P

1 comment:

AwieKashi said...

sangat awesome!!!!
sllirrrppp!!!! :D

Post a Comment