Wan Hazel Home Wan Hazel Profile Wan Hazel Banner Wan Hazel LINK

Monday, July 4, 2011

Kek batik jadi kek SECRET RESEPI



Nyumm....at last berjaya jugak wat kek batik.... Fuhhh menjadik jugak 'kek batik qaseh'.. buatnyer punyer la kejap...terkejut my hubby agaknyer...tengok dah siap..hahahahaha
get ready untuk dimakan lepas sejuk...




Milo,susu wif butter


badam and biscut marie


Butter n biscuit marie

Badam hancus...

Taraaa... ready dah




psstttt..korang tekan sikit kat dalam acuan oke

nie acuan yang ke2

resepinyer..

Bahan A :
1 ketul Buttercup
½ cawan gula halus
4 biji telur (kalau saiz besar boleh kurangkan)
Sedikit esen vanilla
Bahan B :
½ tin susu pekat manis
½ cawan air suam
7 sudu besar Milo
7 sudu besar serbuk koko
Badam hancur..


1 peket biskut Marie (pecah-pecahkan menjadi kecil)
Cara:
Bahan A:
Pukul butter dan gula sehingga kembang. Masukkan telur dan esen vanilla.

Bahan B:
Campurkan Milo,serbuk koko dan susu.Kacau sehingga Milo dan serbuk koko tidak berketul.Kemudian masukkan air suam.Kacau sehingga rata. Masukkan badam ok

Campurkan bahan A dan B di dalam satu periuk.Masak di atas api yang kecil.Kacau sehingga bancuhan menjadi pekat dan mendidih.Masukkan biskut marie yang telah dipecah-pecahkan tadi.Kacau sehingga rata.Tutup api.Tuang ke dalam loyang dan tekan-tekankan.Apabila acuan sudah sejuk masukkan ke dalam peti ais.
Tambahan:
Sebelum masukkan acuan ke dalam loyang.Lapikkan loyang dengan plastik untuk memudahkan ia di potong.Dan sebelum masukkan ia ke dalam peti ais. Cover loyang tu dengan plastik bagi mengelakkan air ais masukkan ke dalam acuan.


Qasehmansya

4 comments:

fyna said...

sedap2...
;)

QASEH MANSYA said...

senang jer dik..meh la try..akak wat sekali jer

Jua said...

buat la bwk blik tapah duk tayang je

QASEH MANSYA said...

hahaha...sedap wei bila letak badam..hehehehehe

Post a Comment