Wan Hazel Home Wan Hazel Profile Wan Hazel Banner Wan Hazel LINK

Wednesday, May 25, 2011

Sapa suke pakai BULU mata Palsu..


Rasanyer 1st time saya pakai bulu mata masa saya gatal-gatal pakai g dinner di tempat kerja..Hehehe..tak reti... Tapi masa saya berkahwin, juru andam ajar cara-cara nak pakai..siap double lagi..adoi...Berat tak berat jugak la..tapi hasilnyer sangat cantik... :) Korang suker pakai bulu palsu tak(bulu mata la...) saya kalau pandai pakai..hari2 nak pakai..:P suker..Jom layan tips pemakaian bulu mata kat bawah nie...


cantiknyer mata nie...walau pun pakai bulu yang palsu....


Tip bulu mata palsu:
Berikut ini beberapa tips yang boleh anda pelajari ketika menggunakan bulu mata palsu:


Sesuaikan Ukuran Bulu Mata Palsu
Lebar mata setiap orang berbeza-beza, jus teru pastikan anda mengukur terlebih dahulu panjang bulu mata yang bersesuaian. Kemudian, rapat kan buku mata palsu pada kelopak mata untuk mengetahui panjang bulu mata yang sesuai. Setelah itu, gunting bulu mata palsu sekiranya melebihi panjang kelopak mata.

Solekan Mata
Pastikan anda merias terlebih dahulu bahagian mata dengan menyapu pembayang mata mengikut warna yang sesuai diikuti dengan penggaris mata. Setelah itu, barulah anda memasang bulu mata palsu. Ini bagi memastikan bulu mata palsu dapat melekat sempurna. Setelah itu, sepit bulu mata asli sebelum mengenakan bulu mata palsu.

Gam Bulu Mata Palsu (eyelashes glue)
Setelah selesai membuat solekan pada wajah, siapkan bulu mata palsu yang telah disesuaikan dengan panjangnya mata. Keluarkan gam khusus bulu mata palsu dan sapukan pada
bulu mata berkenaan. Jangan menyapu gam
terlalu banyak kerana akan menyebabkan ia melekat pada helaian bulu mata palsu.

Lekatkan Pada Mata
Setelah bulu mata palsu di sapu gam, lekatkan bulu mata tadi pada bahagian ke lopak mata. Laku kan dengan hatihati supaya bulu mata berkenaan melekat dengan baik. Rapi kan agar bulu mata terlihat semula jadi dan telah melekat sempurna. Biarkan selama 30 saat supaya gam berkenaan benar-benar kering.

Sempurnakan Riasan Mata
Setelah posisi bulu mata palsu sesuai dan gam telah kering, sapukan maskara untuk mem buat bulu mata terlihat lentik dan eyeliner cair hitam pada garis atas bulu mata untuk menutupi warna gam tadi supaya bulu mata asli dan bulu mata palsu terlihat menyatu sempurna.

Cantik Di Mata
Orang yang cekal dan mempunyai keyakinan diri yang tinggi, tidak pernah merasa terancam dengan perkataan atau perbuatan yang remeh dan tidak disengajakan. Sebaliknya mereka akan menumpukan perhatian ke arah mencapai matlamatnya.



BigLuv
Qasehmansya

4 comments:

Athirah Liyana said...

kalau gam kat bulu mata, lps tu tak rosak ke bulu mata ori kita?wlwpn gam tu sikit..hehe

MIRA :) said...

hehe mcm besh tgok org pkai bulu mate palsu

Shaherah said...

@athirah liyana.. tak lar.. tak rosak.. bulu mata tak tercabot pun.. dulu pun terfikir rosak ke nnti kan.. bila dah cuba.. best sgt.. mcm keyakinan uh bertambah 30% hahaha.. ^_^

Watie Rose said...

tak pernah pakai lagik tp nanti org tgk semacam pulak...hehe..one fine day i should try...

Post a Comment