Daisypath Anniversary tickers
Wan Hazel Home Wan Hazel Profile Wan Hazel Banner Wan Hazel LINK

Thursday, May 19, 2011

Malware Oh Malware

Mungkin anda sudah sering mendengar istilah Malware, namun kurang tahu maknanya.

Malware” adalah program komputer yang diciptakan dengan maksud dan tujuan utama mencari kelemahan software. Umumnya Malware diciptakan untuk membobol atau merusak suatu software atau operating sistem.
Contoh dari malware adalah Virus, Worm, Wabbit, Keylogger, Browser Hijacker, Trojan Horse, Spyware, Backdoor, Dialer, Exploit dan rootkit




Sure blogger-blogger ada yang terkena jangkitan Malware durjana nie.. Huh... tak per... Walau pun saya tak berjaya membuang sendiri malware tu tapi saya nak bagi kredit dekat Tuan punyer blog nie...
Doktor Malware  (kredit to Eddy )
Jom terjah blog Tuan yang baik budi nie...

Sedikit info mengenai MALWARE nie...

Malware merupakan perisian yang direka bentuk untuk memasuki ke dalam sistem komputer dan menyebabkan resiko kerosakan komputer tanpa disedari oleh pengguna.


Nama Malware wujud daripada gabungan ‘malicius’ yang membawa maksud niat jahat dan ‘software’ pula bermaksud perisian. Perisian ini dicipta oleh individu yang mempunyai kepakaran berkenaan kod program pelbagai perisian. Tujuan golongan ini ialah untuk mengganggu, mengancam dan menimbulkan masalah kepada pengguna komputer. Mereka mencipta Malware seperti cecacing internet dan beberapa virus lain bagi tujuan untuk menguji kemahiran komputer yang dimiliki serta ingin melihat sejauh mana kejayaan mereka menyebarkan virus yang dicipta.


Salah satu Malware yang mula-mula disebarkan adalah cecacing yang telah direka oleh seorang pelajar Cornell University, Robert Morris pada tahun 1998. Tujuan asalnya ialah untuk latihan bagi menguji dan mengukur saiz Internet. Namun telah berlaku kesilapan dalam pengekodan menyebabkan cecacing tersebut telah berupaya menyalin semula dan tersebar meluas ke beribu-ribu komputer di seluruh dunia.



BigLuv
Qasehmansya

4 comments:

dontpushpush said...

haaa....tq :)

QASEH MANSYA said...

tq 4 u too.. Doktor Malware

trigyy said...

thniah sbb malware sudah tak ada.. good2x

QASEH MANSYA said...

triggy: tq.. kita dah lama jalan2 kt blog dia..hehehe

Post a Comment