Wan Hazel Home Wan Hazel Profile Wan Hazel Banner Wan Hazel LINK

Friday, May 27, 2011

Buat lelaki...

Aturan Pada Pertemuan Pertama

Bagi mengenali wanita idaman, tentunya anda akan mengatur pertemuan dengan si dia. Dalam hal ini pertemuan pertama amatlah penting. Namun tatkala inilah anda akan berasa gelabah, kekok dan serba tidak kena.
Tapi semua ini harus anda kawal memandangkan pertemuan inilah yang akan menentukan sama ada wanita yang anda puja itu akan terus bersama anda atau sebaliknya. Oleh itu jangan sesekali melakukan kesilapan. Bagi membantu anda melaluinya, sedikit tip diberikan kali ini.


1. Jaga Jarak
Dalam pertemuan pertama, tiada istilah terlalu mesra atau manja. Anda harus menjaga perlakuan kerana penilaian akan dibuat berdasarkan perlakuan anda. Kalau pada pertemuan pertama anda sudah mula merapatkan tubuh dengannya, dia akan mempunyai tanggapan anda berniat jahat. Sebaiknya, biarlah dia berasa selesa dan barulah rasa cinta itu datang.
2. Jangan Menyentuhnya
Di zaman moden ini, pemikiran lelaki mahu perempuan agak terbuka. Namun awas, ada batasan yang perlu anda jaga. Jangan sesekali memeluknya, memegang atau menyentuhnya pada pertemuan pertama. Dalam pertemuan pertama biasanya pasangan mahu saling mengenali diri, keluarga, apa disukai dan sebagainya. Cuba menyentuhnya pada pertemuan pertama memberi gambaran anda ada niat jahat pada dirinya.
3. Jangan Gelabah
Tidak dinafikan, ramai lelaki yang terlalu gelabah bertemu kali pertama. Kala ini, ada saja yang benda yang ingin disentuhnya, dipegang atau melakukan pelbagai gerakan semata-mata mahu menutup rasa gelabah itu. Sebaliknya, yakinlah dengan diri anda sendiri, biar terlihat di matanya anda seorang lelaki yang berkarisma dan memiliki sifat sebagai pelindung.
4. Elak Terlalu Jadi Burung Belatuk
Wanita mendambakan lelaki yang mampu menjadi pendengar yang baik bagi setiap masalah mereka. Bagi mereka, pendengar yang baik adalah orang yang mampu memberikan kata-kata perangsang di saat mereka memerlukan anda. Justeru itu pada pertemuan pertama, jangan terlalu banyak mengangguk kepala. Walau pun anda mahu memperlihatkan anda faham tentang apa yang diceritakan namun kalau terlalu banyak sangat mengangguk anda akan kelihatan seperti burung belatuk.
5. Ikuti Topik
Kadang-kala, lelaki mahu tunjuk pandai seolah-olah hanya mereka saja yang berpengetahuan luas tentang sesuatu perkara. Justeru itu, mereka akan terlalu banyak bercakap dan kadang-kala bercakap di luar topik. Tahukah anda, kalau anda berbicara di luar topik, anda kelihatan jengkel di matanya. Jadi, bercakaplah bila perlu dan ikuti topik yang diperbincangkan.
6. Bertanya Soalan Terlalu Peribadi
Tidak dinafikan, semakin kita meminati seseorang, kita akan cuba menyelami segala kisah hidupnya. Namun awas, jangan sesekali anda bertanyakan soalan yang berbaur peribadi tatkala pertama kali anda berbual dengannya. Cukup sekadar anda mengenali dirinya kerana anda punya banyak masa untuk lebih mengenalinya pada masa akan datang. Terlalu bertanya soal peribadi, akan kelihatan seperti anda suka menjaga tepi kain orang. Biarkan dia bercerita kisah hidupnya tanpa sebarang paksaan. Biasanya apabila sudah ada keserasian, mereka tanpa ragu-ragu akan bercerita.
7. Bangkitkan Hal Remeh-temeh
Seperti wanita, lelaki juga ada kalanya cerewet dalam sesetengah perkara. Sebaiknya dalam pertemuan pertama, jangan membangkitkan hal remeh-temeh seperti lipstiknya yang terlalu merah, baju yang tidak kena dengan penampilan, rambut tidak didandan rapi atau sebagainya. Anggaplah itu dirinya yang sebenarnya kerana sebelum anda memilih untuk keluar dengannya, anda sudah bersedia menerima apa sahaja tentang dirinya.
8. Mengerling Wanita Lain
Dari mata turun ke hati. Itu antara ungkapan yang biasa dikatakan orang. Namun dari mata juga, ramai lelaki yang membuat kesalahan. Apabila anda memilih keluar dengan si dia, jangan sesekali mengerling kepada wanita lain. Ia adalah satu kesalahan yang amat berat. Di matanya anda akan kelihatan seperti “buaya” yang pantang melihat mangsanya. Tumpukanlah pada perhubungan baru itu, mana tahu anda serasi bersama dengannya. Mengerling wanita lain akan hanya membuat dia beranggapan anda seorang lelaki yang sukar dipercayai dan kaki perempuan.
9. Ambil Kesempatan
Ada lelaki yang sudah mengambil kesempatan pada pertemuan pertama. Malah ada yang mengajak ke ranjang. Buat wanita, jagalah maruah diri anda kerana sekali ia tergadai, ia tak akan kembali lagi. Buat lelaki juga, jangan musnahkan harapan wanita kerana sikap buruk anda. Andai anda benar-benar menyayanginya, jagalah ia sama seperti anda menghormati ibu anda.


BigLuv
Qasehmansya

Sumber: Majalah wanita

No comments:

Post a Comment